onsdag 9 september 2015

I blåbärens tecken

Jag hoppas du har lika mycket tur som mig, att du kan gå ut i skogen och plocka dig egna blåbär. Frisk luft, ekologisk, närodlad, listan kan göras lång!

Här får du lite inspiration om hur du kan krydda din frukost med dessa bär. Har jag sagt att jag älskar frukost?!


Det sägs att vilda blåbär har högre antioxidantaktivitet än kommersiellt odlade sorter. Kanske därför de vilda bären har en ännu starkare färg?! Många forskare har rankat blåbär som nummer ett i ORAC-listan där frukter och grönsakers antioxidantaktivitet mäts. 


Det går att läsa om blåbärets alla goda egenskaper, den kan var anticancerogen, skydda hjärnan, hjärt och kärlfunktionen. Förebygger diabetes, åderbråck, gynnsam för syn och andra ögonsjukdomar. 









Blåbär har histaminhämmande effekt, alltså inflammation och allergihämmande. Som medicin skulle blåbär kunna användas mot olika former av allergi, magbesvär med inflammationer, blödningar och diarréer exempelvis. Det har även visat sig ha effekt på trögflytande blod, ljuskänslighet vid diabetes. För att få en riktigt bra medicinskt effekt krävs ett kontinuerligt intag av blåbärets aktiva delar: Antocyaniner, flavonider och garvämnen. 



Det finns inga kända biverkningar eller kontraindikationer av intag av blåbär. Riktigt stora mängder av färska blåbär kan irritera tarmslemhinnan. Äter du läkemedel ska du självklart ta hänsyn till dessa. I detta fall ev, blodförtunnande medel. 








Det viktigaste är att det är otroligt gott. Att bäret sedan gör mycket gott för oss, gör det hela bättre! Som med allt, balans och sunt förnuft är det bästa. 
Vill du att jag ska skriva mer om blåbäret egenskaper eller är du mer intresserad av att veta vad jag har i de olika skålarna? Kommentera och kom med önskemål!

Ha en fin dag, din vän Lina. 

Referenser: 
Wilhelmsson, Peter (2011) Näringsmedicinska uppslagsboken.
McMullen, Mic (2006) Örtmedicin, naturens läkande kraft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar