onsdag 10 augusti 2016

Sötpotatispommes

Hej, hur har du det?

Jag vill tipsa dig om ett alternativ till de vanliga friterade pommes frites/strips, nämligen sötpotatispommes! Så enkelt att jag varken kan ta åt mig äran för "receptet" eller ens kalla de recept. Prova gärna :) 

Sötpotatisen är trots sitt namn inte ens släkt med vår vanliga potatis utan är en ört. Sötpotatisen är full av antioxidanter, mineraler och fibrer som håller din mage i trim. 

Men nu till mitt tips, pommes på sötpotatis. Jag väljer att använda kokosolja då det tål högre temperaturer, finns smakfri om du föredrar utan smak. Krydda gärna dina efter maträtt och vad du gillar. 












Sötpotatispommes 


  • Sötpotatis 
  • Kokosolja
  • Flingsalt eller Himalayasalt


Gör såhär: Skala eller borsta/tvätta sötpotatisen/ sötpotatisarna noga, skiva upp i strimlor eller klyftor. Massera in i kokosolja och krydda med salt. Ställ in överst i ugnen på ca 180 grader i ca 30 minuter. De är färdiga när de helt enkelt ser klara ut, kan gå fort på slutet så se till så det inte bränns. Rör gärna om efter halva tiden.

Tricket att få dom extra knapriga är att lägga isär dom så de ej ligger på varandra. 


Kram

- Lina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar